Definicja reguł/mechaniki

Dla przypomnienia: oto ostateczna wersja definicji mechaniki/zasad gier RPG, wypracowana na liście dyskusyjnej PTBG.
W zbiorze reguł NGF (narracyjnych gier fabularnych) składającym się na
"zasady gry" wydzielamy:
1) Zasady ogólne
2) Mechanikę gry
1) Zasady ogólne - zbiór reguł dotyczących przebiegu sesji gier
fabularnych. Obejmują one:
a) wytyczne regulujące zachowania i zadania uczestników gry;
b) sprecyzowanie sytuacji, w których trzeba lub można używać -> mechaniki gry;
c) wszelkie zasady dotyczące świata przedstawionego gry, które nie są ->
mechaniką.
2) Mechanika gry - zbiór sformalizowanych (najczęściej matematycznych) reguł, służących do niearbitralnego (mechanicznego) rozstrzygania przebiegu zdarzeń wewnątrz świata przedstawionego gry. Reguły mechaniki gry obejmują:
a) ścisły system reprezentacji (najczęściej liczbowej) parametrów postaci i
przedmiotów, a także reguły tworzenia bohaterów, istot i przedmiotów w schemacie danego systemu;
b) zasady rozstrzygania (najczęściej losowego, opartego na ww. parametrach) skutków działań, zdarzeń i zjawisk;
c) zasady mechanicznego generowania scenerii i scenografii świata
przedstawionego oraz zdarzeń fabularnych (np. generatory podziemi i losowe tabele spotkań).
W zbiorze reguł NGF (narracyjnych gier fabularnych) składającym się na
"zasady gry" wydzielamy:
1) Zasady ogólne
2) Mechanikę gry
1) Zasady ogólne - zbiór reguł dotyczących przebiegu sesji gier
fabularnych. Obejmują one:
a) wytyczne regulujące zachowania i zadania uczestników gry;
b) sprecyzowanie sytuacji, w których trzeba lub można używać -> mechaniki gry;
c) wszelkie zasady dotyczące świata przedstawionego gry, które nie są ->
mechaniką.
2) Mechanika gry - zbiór sformalizowanych (najczęściej matematycznych) reguł, służących do niearbitralnego (mechanicznego) rozstrzygania przebiegu zdarzeń wewnątrz świata przedstawionego gry. Reguły mechaniki gry obejmują:
a) ścisły system reprezentacji (najczęściej liczbowej) parametrów postaci i
przedmiotów, a także reguły tworzenia bohaterów, istot i przedmiotów w schemacie danego systemu;
b) zasady rozstrzygania (najczęściej losowego, opartego na ww. parametrach) skutków działań, zdarzeń i zjawisk;
c) zasady mechanicznego generowania scenerii i scenografii świata
przedstawionego oraz zdarzeń fabularnych (np. generatory podziemi i losowe tabele spotkań).