Co może dać świat akademicki fanom RPG?

Zastanawiam się nad tym, co mogą przynieść miłośnikom RPG badania naukowe – teraz i w przyszłości. Bezpośrednim powodem jest to, że szykuję się do napisania krótkiego, luźnego tekstu futurologicznego na zbliżony temat na swoim blogu – w ramach Karnawału Blogowego, o którym napisał na swoim blogu Adrian Kuc. Poza tym zbieram materiały do prelekcji, którą prawdopodobnie poprowadzę na jednym z tegorocznych konwentów.
Luźno i wstępnie spisałem następujące możliwości:
– przykład już w znacznej mierze historyczny: wyniki badań psychologicznych nad graczami (A)D&D w USA pomogły obalić twierdzenia o szkodliwym wpływie RPG na psychikę uczestników;
– lepszy wizerunek w mediach; np. na forum serwisu Poltergeist internauta o nicku "Drejfus" napisał niedawno, że będzie udzielać wywiadu o RPG dla telewizji regionalnej. Dałem mu znać, że tą tematyką interesują się też badacze, a on uznał to za "świetny pomysł";
– zaspokajanie ciekawości – np. na temat tego, kto (i dlaczego) gra w RPG; jakie są powody popularności fantastyki i gier fabularnych w naszej kulturze; co łączy RPG z innymi praktykami i tekstami kulturowymi (np. mitami), a co je od nich odróżnia.
Post na blogu będzie skierowany do samych graczy, dlatego chodzi mi o to, co będzie interesujące dla nich, a nie dla środowiska akademickiego (w jakimś stopniu się to pokrywa, ale są też rzecz jasna spore rozbieżności).
Co Koledzy o tym sądzą?
Być może warto dopisać jeszcze jakieś myślniki? Jeżeli tak – jakie?
Z góry bardzo dziękuję za wszelką pomoc!
DODANE: Polecam również interesującą dyskusję na forum serwisu Poltergeist.
Luźno i wstępnie spisałem następujące możliwości:
– przykład już w znacznej mierze historyczny: wyniki badań psychologicznych nad graczami (A)D&D w USA pomogły obalić twierdzenia o szkodliwym wpływie RPG na psychikę uczestników;
– lepszy wizerunek w mediach; np. na forum serwisu Poltergeist internauta o nicku "Drejfus" napisał niedawno, że będzie udzielać wywiadu o RPG dla telewizji regionalnej. Dałem mu znać, że tą tematyką interesują się też badacze, a on uznał to za "świetny pomysł";
– zaspokajanie ciekawości – np. na temat tego, kto (i dlaczego) gra w RPG; jakie są powody popularności fantastyki i gier fabularnych w naszej kulturze; co łączy RPG z innymi praktykami i tekstami kulturowymi (np. mitami), a co je od nich odróżnia.
Post na blogu będzie skierowany do samych graczy, dlatego chodzi mi o to, co będzie interesujące dla nich, a nie dla środowiska akademickiego (w jakimś stopniu się to pokrywa, ale są też rzecz jasna spore rozbieżności).
Co Koledzy o tym sądzą?
Być może warto dopisać jeszcze jakieś myślniki? Jeżeli tak – jakie?
Z góry bardzo dziękuję za wszelką pomoc!
DODANE: Polecam również interesującą dyskusję na forum serwisu Poltergeist.