Gry komputerowe a filmy akcji

Gry komputerowe itp.

Moderatorzy: Jerzy Szeja, Augustyn Surdyk, Stanisław Krawczyk

Gry komputerowe a filmy akcji

Postprzez Grzegorz Balawender » Pt kwi 21, 2006 4:26 pm

Witam
Piszę pracę licencjacką, w której jednym z rozdziałów jest esej pod tytułem "Gry komputerowe a filmy akcji". Byłbym wdzięczny za propozycje hipotez, problemów czy zjawisk, które mógłbym w nim poruszyć.
Grzegorz Balawender
Badacz Gier
 
Posty: 3
Dołączył(a): Pt kwi 21, 2006 4:17 pm
Lokalizacja: Ostrów

Postprzez Augustyn Surdyk » Pt kwi 21, 2006 10:00 pm

Wielu zapewne przyzna, że powiązania między tymi dwoma mediami są liczne i moim zdaniem obecnie więcej jest podobieństw niż różnic. O jakich konkretnie Kolega zamierza pisać w swojej pracy? Z najważniejszych widzę przynajmniej takie:
- inspiracje filmowe w grach,
- inspiracje grami w filmach (choćby filmy oparte na grach np. "Mortal Combat”, „Tomb Raider” z tych najgłośniejszych),
- podobieństwa konstrukcji scenariuszy filmów i treści gier,
- podobieństwa wzorów bohaterów filmów i gier z perspektywy teorii literatury,
- odbiorcy filmów akcji i gier komputerowych,
- odbiór społeczny filmów akcji i gier komputerowych,
- aspekty psychologiczne filmów akcji i gier komputerowych.

Pomocna byłaby informacja, z jakiej dziedziny Kolega pisze pracę.
Zapraszam do przedstawienia swojej osoby w dziale "Zasady korzystania z forum/Nowi członkowie i sympatycy PTBG": http://ptbg.urbantrip.com/phpBB2/viewto ... 4&start=45 .

Serdecznie pozdrawiam

Augustyn Surdyk
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Grzegorz Balawender » So kwi 22, 2006 10:49 am

Szanowny Kolego
Moja praca będzie miała charakter ogólny. Chciałbym przedstawić w niej głównie różnice między grami komputerowymi a filmami akcji. Udowodnić, że gry są czymś więcej niż filmem akcji przeniesionym do komputera. Opisać wpływ przemocy w grach i filmach na ludzi. Przedstawić ideę matriksa. Głównie skupić się na grach. Jak już pisałem, byłbym wdzięczny za dodatkowe pomysły. Praca ma być warsztatem dziennikarskim, dlatego też ma taki charakter.
Grzegorz Balawender
Badacz Gier
 
Posty: 3
Dołączył(a): Pt kwi 21, 2006 4:17 pm
Lokalizacja: Ostrów

Postprzez Przemysław Bociąga » So kwi 22, 2006 4:43 pm

Augustyn Surdyk napisał(a):- inspiracje grami w filmach (choćby filmy oparte na grach np. Mortal Combat”, „Tomb raider” z tych najgłośniejszych)


Koniecznie Doom, ze względu na... intertekstualność. Obejrzałem ten film z niekłamaną radochą i muszę przyznać, że jak na w założeniu krwawą jatkę i "nawalankę", film był zupełnie ciekawą zagadką, pełną nawiązań do gry, więc w pewnym sensie tzw. wyrobionego odbiorcę również usatysfakcjonuje. Warto więc wziąć go pod rozwagę, choćby ze względu na scenę, w której gra jest dosłownie zekranizowana.
Pozdrawiam
Przemysław Bociąga
Przemysław Bociąga
Badacz Gier
 
Posty: 26
Dołączył(a): Śr sty 26, 2005 6:06 pm
Lokalizacja: Warszawa, Poland

Postprzez Stanisław Krawczyk » So kwi 22, 2006 10:33 pm

Grzegorz Balawender napisał(a):Opisać wpływ przemocy w grach i filmach na ludzi.


Prawdopodobnie jest to już Koledze dobrze znane, ale chyba warto o tym powiedzieć na forum: o ile związek między zachowaniami agresywnymi a oglądaniem pewnych programów w telewizji (lub graniem w określone gry) jest bardzo dobrze udokumentowany, o tyle nie ma powszechnej zgody co do kierunku przyczynowości.

Inaczej mówiąc, nie do końca wiadomo, czy to (1) pewne gry i programy powodują wzrost agresywności, czy też (2) ludzie skłonni do agresji sięgają po owe gry i programy. Warto to mieć na uwadze, ponieważ zazwyczaj kładzie się nacisk na tę pierwszą możliwość -- a nie jest ona jedyna. Statystyk powiedziałby, że badania korelacyjne nie wystarczają w tym wypadku do ustalenia, co jest przyczyną, a co skutkiem.

Muszę jednak opatrzyć powyższe informacje zastrzeżeniem, że nigdy nie zajmowałem się naukowo tym problemem i nie znam najnowszej wiedzy na ten temat. Być może są pewne ważne ustalenia, o których nie wiem (związane najprawdopodobniej z metodami eksperymentalnymi). Wówczas niniejszy post byłby jedynie zwróceniem uwagi na złożoność zagadnienia. Mam jednak nadzieję, że mimo to nie będzie całkiem bezużyteczny.
Serdecznie pozdrawiam
Stanisław Krawczyk
Stanisław Krawczyk
Badacz Gier
 
Posty: 255
Dołączył(a): Cz wrz 01, 2005 4:40 pm
Lokalizacja: Uniwersytet Adama Mickiewicza


Powrót do Dyskusje o grach komputerowych

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 21 gości

cron