Gry komputerowe a przemoc

Gry komputerowe itp.

Moderatorzy: Jerzy Szeja, Augustyn Surdyk, Stanisław Krawczyk

Postprzez Augustyn Surdyk » Cz cze 07, 2007 2:41 am

Myślę, że nie jest tajemnicą treść ankiety skierowanej przez Komisję Europejską do państw członkowskich, którą w ramach transparentności działań PTBG podaję poniżej (w niezmienionej formie poza poprawką skrótu nazwy MMORPG w przypisie, która w oryginale zawierała literówkę i brzmiała ‘MMPORG’). W tej chwili trwają obrady ‘Grupy ds. ratingu gier komputerowych’ powołanej podczas Walnego Zebrania PTBG w 2005 r., Zarządu Głównego oraz Rady nad opracowaniem odpowiedzi na pytania ankiety zgodnych ze stanem faktycznym. Zainteresowanych zapraszam do wypowiedzi na forum.

==============================================
Ankieta skierowana do państw członkowskich
dotycząca gier wideo

1. Czy w Państwa kraju funkcjonuje system klasyfikacji gier wideo ze względu na wiek odbiorców i/lub zawartość gry? Czy jest to system samoregulacji (np. taki jak paneuropejski system klasyfikacji PEGI patrz http://www.pegi.info )? Do jakiego stopnia system ten powiązany jest z uregulowaniami prawnymi (jakiego rodzaju są to uregulowania)? Jakie organy/władze są odpowiedzialne za jakie aspekty gier wideo? Proszę podać szczegóły.

2. Czy w Państwa kraju obowiązują jakieś szczegółowe przepisy dotyczące sprzedaży gier wideo w sklepach detalicznych? (Pytanie to dotyczy fizycznie sprzedaży gier wideo – rozumianych jako interaktywne oprogramowanie uruchamiane na komputerze lub w konsolach gier wideo – a nie pobieranie gier wideo z Internetu lub udział w grach wideo on-line.) Jeśli tak, proszę podać szczegóły.

3. Czy w Państwa kraju wprowadzono zakaz sprzedaży niektórych gier wideo? Jeśli tak, na jakiej podstawie prawnej i z jakich powodów zakaz taki wprowadzono? W jaki sposób zapewnia się uwzględnienie podstawowego prawa do swobody wypowiedzi w procesie podejmowania tego typu decyzji? Jakie kary nakłada się za złamanie zakazu?

4. Czy uważa się za skuteczne aktualnie stosowane środki chroniące małoletnich przed dostępem do gier wideo, które mogą być szkodliwe bądź niestosowne dla danej grupy wiekowej? Proszę podać szczegóły.

5. Czy gry wideo on-line – umożliwiające graczom bezpośrednią komunikację między sobą poprzez połączenie sieciowe(1) - podlegają jakimkolwiek przepisom w Państwa kraju? Proszę w skrócie opisać wszelkie obowiązujące w Państwa kraju systemy samoregulacji, współregulacji lub konwencjonalne środki prawne oraz podać wszelkie przydatne adresy stron internetowych (URL).

6. Jaka jest Państwa opinia na temat możliwości i wykonalności systemu klasyfikacji dla wszystkich platform na poziomie paneuropejskim.


(1) Na przykład gry komputerowe, w których duża liczba graczy może spotkać się ze sobą w wirtualnym świecie. Czasami dla oznaczenia tego typu gier stosuje się angielski skrót MMORPG.
==============================================
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Pn cze 11, 2007 8:49 pm

Wiadomość z gry.pnetpl. "Manhunt 2 uczy zabijania":
(11-06-2007)
Według kontrowersyjnego prawnika Jacka Thompsona, gra Manhunt 2, będzie polem ćwiczebnym do zabijania.
Jack Thompson, popularny prawnik, który jak don Kichot walczy z grami video, nie ustaje w swych wysiłkach niedopuszczenia do sprzedaży nowej produkcji Rockstara – gry Manhunt 2.

Teraz obrał inną taktykę, próbując wmówić, iż developerzy gier video, nie chcą by ludzie się bawili. Oni chcą, by zabijali. Według prawnika, nadchodząca gra Manhunt 2, jest narzędziem które uczy jak zabijać ludzi.

http://gry.onet.pl/1551325,,Manhunt_2_u ... omosc.html
Ostatnio edytowano Cz paź 18, 2007 4:11 pm przez Augustyn Surdyk, łącznie edytowano 1 raz
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Pt lip 20, 2007 10:38 pm

The Darkness zakazane w Singapurze
(03-07-2007)
Gra The Darkness, nowa produkcja wydana przez 2K Games, została oficjalnie zakazana w Singapurze.
Wyobraźcie sobie, że większość brutalnych gier znikła z rynku, bo poszczególne kraje zakazywały ich sprzedaży u siebie. Nie byłyby to przyjemne czasy, prawda? A jednak ten koszmar może się wkrótce ziścić. W ostatnich latach tylko pojedyncze tytuły nie otrzymywały wstępu na niektóre rynki, ale z roku na rok, ta tendencja wydaje się nasilać.

Ostatnio głośno było o grze Manhunt 2, przed którą zamknięto rynki Wielkiej Brytanii oraz Australii, a w USA wprowadzono najwyższą kategorię wiekową. Doprowadziło to do czasowego wstrzymania premiery.

Teraz to samo może spotkać grę The Darkness. Kilka dni temu dowiedzieliśmy się, że niemiecka USK (organizacja kontrolująca gry) zmusiła wydawcę do przesunięcia premiery o miesiąc, nakazując usunięcie symboli Nazistów oraz animacji kończącego ciosu, polegającego na wyrwaniu z przeciwnika bijącego jeszcze serca.

Teraz potwierdzono, iż gra nie zostanie wpuszczona do Singapuru z powodu dużej ilości przemocy. Co gorsza, plotki sugerują, że to samo może czekać grę Bioshock. Nieco wcześniej ogłoszono, że całkowity zakaz wstępu na tamtejszy rynek ma gra GTA IV.

Fidel

Źródło: http://gry.onet.pl/1564975,,The_Darknes ... omosc.html
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Pt lip 20, 2007 10:43 pm

Największe skandale związane z grami
(17-07-2007) http://gry.onet.pl/1573228,,Najwi%EAksz ... omosc.html
Serwis GamePolitics opublikował listę 10 największych skandali w grach wideo.
W zestawieniu przypomniano najbardziej nagłośnione afery, jakie miały bezpośredni związek z grami wideo. Mowa tutaj choćby o słynnej modyfikacji Hot Coffee do gry Grand Theft Auto: San Andreas, odblokowującej sceny erotyczne. Dalej mamy awarie konsoli Xbox 360, a także świeżą sprawę kontrowersyjnego Manhunta 2, którego wydanie wciąż jest niepewne.

Redaktorzy przypominają również starsze afery. Mowa tutaj choćby o grze SimCopter z roku 1996, stworzoną przez homoseksualnego programistę. Umieścił on sceny pocałunków pomiędzy mężczyznami – te zostały usunięte w reedycji gry. Nie zapomniano o tragedii w Columbie z roku 1999, kiedy dwóch nastolatków urządziło masakrę we własnej szkole. Obydwaj byli zagorzałymi fanami Dooma.

Pełna lista: http://gamepolitics.com/2007/07/16/gami ... ndals-ever
Gaming’s 10 Biggest Scandals of All-time

Games are supposed to be fun, right? So why do they make negative headlines so often?

Here at GamePolitics we thought it would be fun to track the most publicized gaming scandals ever and we’d like your help. Check out our Top Ten below and then vote (right sidebar) for your choice of the biggest video game scandal of all time.

25 to Life (2006) - Politicians and police groups decried Eidos’ cops & robbers shooter; game reviewers hated it too, but for a different reason: it sucked

Hot Coffee (2005) - needs no introduction. Cheeky Rockstar programmers left hidden sex animations (accidentally or otherwise) buried in the PS2 code of Grand Theft Auto: San Andreas. Modders made sure they didn’t stay buried for long. Rockstar’s denials only made things worse. And then Hillary got involved…

Xbox 360 Red Rings of Death (2007) - Microsoft hid the extent of the 360’s hardware failures for far too long; even now they won’t say what caused the failures or how widespread the problem is, but it must be a lot because MS has set aside a billion dollars to deal with it

SimCopter (1996) - a gay programmer making a social statement secretly coded animations of men kissing to appear during game play on certain dates; he got fired and Simcopter was re-released without the guy-smooching

Manhunt 2 (2007) - officialy banned in the U.K. and effectively banned by an AO rating stateside; was it the intense violence level or the ESRB’s payback to Take Two for Hot Coffee? Either way, this drama is ongoing as T2 reviews its options

PS3 Launch (2006) - fights, riots, shootings - and we’re not talking about the games - these were the unanticipated features of the PS3 launch, fueled by system shortages and overhyped consumer expectations

Columbine (1999) - when it was revealed that Dylan Harris and Eric Klebold were fans of Doom, the news fueled a firestorm of criticism over game violence that reached the Clinton White House and continues even now.

Resistance: Fall of Man (2007) - When religious leaders at Manchester Cathedral learned that PS3 launch title Resistance: Fall of Man included a level based on the interior of the house of worship they demanded a recall, drawing a dubious linkage between Resistance and local gun violence in Manchester. The story made international headlines and earned criticism from then-Prime Minister Tony Blair and Parliament. Sony issued an apology, but officials still aren’t satisfied.

Super Columbine Massacre RPG (2006) - Designer Danny Ledonne wanted to use the video game medium to explore the reasons behind the Columbine shootings; Although some acclaimed Ledonne’s effort, others hated it; the game was blamed by some for Kimveer Gill’s shooting rampage at Montreal’s Dawson College and made more headlines when officials of the Slamdance Competition yanked SCMRPG from the event.

Night Trap (1993) - the bloody Sega CD offering featured down on her luck actress Dana Plato and became the subject of hearings in the U.S. Senate over its violence; the controversy helped launch the ESA and, ultmately, the ESRB.

There’s no doubt we left out some scandals, but we had to whittle the list down to ten. If we missed your favorite, feel free to let us know in comments, or use the “other” box on the poll.

And be sure to vote for the top video game scandal of all time!
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Pt lip 20, 2007 10:44 pm

Zabijają Żydów w grze
(19-07-2007)
Rząd irański zlecił wykonanie kontrowersyjnej gry komputerowej, w której gracz zabija izraelskich i amerykańskich przeciwników.
Gra nosi nazwę "Special Operation 85: Hostage Rescue", a jej twórcami są informatycy słynący z radykalnych poglądów - donosi dziennik.pl

Wczoraj w Teheranie odbyła się oficjalna premiera gry. Stworzyli ją członkowie Unii Islamskich Studentów. To ta sama organizacja, która w 2005 roku współorganizowała głośną konferencję "Świat bez syjonizmu" (prezydent Iranu Mahmud Ahmadineżad wygłaszał na niej postulaty wymazania Izraela z mapy świata).

Fabuła irańskiej strzelanki nie odbiega od klasyków gatunku: "Quake'a", "Silent Hill" czy "Manhunt". Para irańskich naukowców zostaje przechwycona przez Amerykanów podczas pielgrzymki do Karbali, świętego miejsca szyitów w centralnej części Iraku.

Szybko okazuje się, że za intrygą stoi również izraelski Mosad. Gracze wcielający się w rolę członków oddziału specjalnego mają za zadanie odbić naukowców, którzy przetrzymywani są początkowo w Iraku, a potem w Izraelu. W grze można strzelać do wirtualnych amerykańskich i izraelskich przeciwników, a jednym z zadań jest wykradanie im laptopów z tajnymi informacjami - pisze dziennik.pl.
http://gry.onet.pl/1574531,,Nowa_gra_za ... omosc.html
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Cz sie 09, 2007 10:30 pm

Kolejna reklama Sony zakazana
(09-08-2007)

Japoński koncern nie ma szczęścia do reklam swych konsol. Kolejna z nich właśnie została uznana za zbyt brutalną i zakazana.
Reklamówka była pokazywana na stronach BT oraz Yahoo i przedstawiała postać Kovaca wyposażonego w nóż i pistolet, który jest częścią kampanii "This is Living", publikowanej w prasie, telewizji oraz internecie.

Reklama została zakazana przez ASA (Advertising Standards Authority), które argumentowało, iż uzbrojona postać wypowiadająca zdanie "Czy jesteś po mojej stronie? Zabijałem za mniejsze przewinienia...", może gloryfikować przemoc oraz antyspołeczne zachowania. Organizacja poprosiła również Sony, by koncern w przyszłości zwracał baczniejszą uwagę na reklamy, których zawartość mogłaby może gloryfikować przemoc oraz antyspołeczne zachowania.

Więcej: http://gry.onet.pl/1586272,,Kolejna_rek ... omosc.html
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Cz wrz 27, 2007 12:04 pm

Clive Barker's Jericho zbyt krwawe dla Niemców
(26-09-2007)
Nadchodząca gra Clive Barker's Jericho została zakazana w Niemczech.
Organizacja USK, będąca niemieckim odpowiednikiem ESRB, odmówiła przyznania oznaczenia wiekowego dla nadchodzącej gry Clive Barker's Jericho. Powodem jest zbyt duża brutalność programu.

Konsekwencje decyzji USK są dla twórcy i wydawcy gry bardzo poważne. Nie dość, że Clive Barker's Jericho nie będzie dostępne z Niemczech w sklepach ani Internecie, to zakazane będzie także rozprowadzanie wersji promocyjnych choćby na potrzeby recenzji dla prasy. Codemasters z kolei odmówiło przerabiania gry i łagodzenia zawartych w niej scen, aby szanować wizję i pracę Clive’a Barkera, głównego twórcy Jericho.

Źródło: http://gry.onet.pl/1612533,,Clive_Barke ... omosc.html
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Cz paź 18, 2007 4:08 pm

Soldier of Fortune Payback zakazany w Australii
(18-10-2007)
Najnowsza odsłona Soldier of Fortune najprawdopodobniej nie ukaże się w Australii.
Australijska organizacja OFLC (Office of Film and Literature Classification) odmówiła przyznania ograniczenia wiekowego nadchodzącej strzelance Soldier of Fortune Payback. Powodem jest oczywiście zbyt wysoka brutalność, która jednak cechowała serię Soldier of Fortune już od pierwszej części. Po dziś dzień pamiętamy bowiem, jak dokładnie odwzorowano tam urazy po oddaniu strzału w wybraną część ciała ofiary.

Activision twierdzi, że decyzja Australii nie będzie miała wpływu na inne kraje, gdzie strzelanka ukaże się wedle planu w wersji niewymagającej zmian.
Źródło: http://gry.onet.pl/1625761,,Soldier_of_ ... omosc.html
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Pt paź 19, 2007 7:34 pm

Być może poniższa wiadomość niezbyt pasuje do niniejszego wątku, lecz nie chcąc mnożyć bytów zamieszczam ją tu.

Hellgate London inwigiluje graczy
(19-10-2007)
Gra Hellgate London pobiera liczne dane o komputerze gracza i wysyła je do wydawcy programu.
Dokumentacja dołączona do gry z gatunku action RPG pod tytułem Hellgate London informuje o niepokojących rzeczach. Otóż Electronic Arts za pomocą gry szpieguje graczy zbierając informacje na temat ich komputerów oraz użytkowanego oprogramowania. Przepisy mówiące o korzystaniu z Hellgate London informują o fakcie przesyłania do EA danych o konfiguracji sprzętowej, wersji systemu operacyjnego, a także zainstalowanych aplikacji.

Z zebranych informacji korzystać może EA oraz firmy, którym dane te udostępni. Tłumaczeniem wydawcy gry jest chęć dopasowywania kolejnych tytułów do potrzeb graczy. Czy wymaga to jednak takiej inwigilacji klientów?

Źródło: http://gry.onet.pl/1626466,,Hellgate_Lo ... omosc.html
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » So lis 03, 2007 2:48 pm

Pobił matkę z powodu gry
(03-11-2007)
Pewien fan Halo 3 wdał się w bójkę z własną matką oraz policją, bo nie chciał oderwać się od konsoli.
Gracze to zwykle bardzo spokojna grupa społeczna, w końcu po to mają gry video, by wyżyć się na nich, odreagowując problemy codziennego życia. Niestety niektórym to nie wystarcza.

Pewien młodzieniec z Indian River County w USA grał sobie w niedzielny wieczór w swą ulubioną grę Halo 3. Widocznie siedział przy konsoli zbyt długo, ponieważ jego matka zmusiła go, by skończył zabawę. Wtedy chłopak się zdenerwował i przywalił rodzicielce, a następnie wdał się w bójkę z policją, która przyjechała na miejsce. Został nieco poturbowany, zanim udało się zakuć go w kajdanki.

Źródło: http://gry.onet.pl/1634730,,Pobi%B3_mat ... omosc.html
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Jerzy Szeja » So lis 03, 2007 4:33 pm

Hm, kiedy to przestanie być pożywką dla mediów? Jakoś nie piszą o przypadkach pobicia matek, które nie dały pociechom na:
dragi,
fajki,
wódę,
czipsy,
kino
itd.
Czy po prostu dlatego, że "zupa była za słona".

Napisałem "dragi etc.", by dostosować styl do źródła tej jakże ważnej informacji, więc wypada zadać jeszcze pytanie:
Kiedy informacje w internecie, zwłaszcza na portalach growych, będą podawane w literackiej polszczyźnie?
I odpowiedź: pewnie wtedy, gdy poziom dziennikarzy będzie zbliżony do tych od druku a portale zaczną zatrudniać profesjonalnych redaktorów.
Serdecznie pozdrawiam!
Jerzy Szeja
Jerzy Szeja
Badacz Gier
 
Posty: 701
Dołączył(a): Pn sty 17, 2005 11:52 pm
Lokalizacja: Łochów

Postprzez Augustyn Surdyk » So lis 03, 2007 8:34 pm

Dlatego właśnie, nieco przekornie, uparcie zamieszczam w tym dziale wszystkie te „sensacyjki” ubolewając nad tym, że rzadko kiedy wspomina się o pozytywnych zdarzeniach/zjawiskach zw. z wszelkiego typu grami np. edukacyjnymi, o kórych wspominałem w poszczególnych wątkach tego działu. Ale więcej w moim referacie na konferencji.

A co się tyczy ‘drukowanych’ redaktorów kontra ‘wirtualnych’ niestety jedynie młodsi znają się na temacie, często amatorzy, lecz kiedyś być może również awansują na ‘drukowanych’ i poprawi się również poziom języka.
Pozdrawiam

Augustyn Surdyk
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Pn lis 05, 2007 2:47 pm

...Tak więc historii ciąg dalszy... :)

Target wycofuje Manhunt 2
(05-11-2007)
Sieć Target wycofuje ze swych oddziałów grę Manhunt 2, sprzedając ją wyłącznie online.
Szefowie Rockstar i Take-Two na pewno teraz zastanawiają się co ich podkusiło, by stworzyć Manhunt 2. W produkcję włożono olbrzymie pieniądze, które teraz w żaden sposób nie mogą się zwrócić. Tytuł nie jest bowiem dostępny w Europie, a w USA oznaczono go literką M, co oznacza iż kupować mogą wyłącznie osoby dorosłe. To nie koniec problemów.
Okazuje się, że tytuł jest wycofywany z półek sklepowych sieci Target, a kierownicy otrzymali wytyczne, by odmawiać przyjmowania dostaw gry na jakąkolwiek platformę sprzętową. Target nadal będzie sprzedawał Manhunta 2, ale z tego co widać ograniczy się wyłącznie do sklepu online.

Źródło: http://gry.onet.pl/1635344,,Target_wyco ... omosc.html
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Śr gru 05, 2007 3:09 pm

Gry, których należy unikać
Amerykańska organizacja National Institute on Media and the Family opublikowała raport odnośnie brutalności gier.
Z raportu jednoznacznie wynika, których wydawnictw należy unikać. Wskazówki te mogą być przydatne szczególnie przed zbliżającym się czasem mikołajkowo – gwiazdkowym.

Źróło i szczegóły: http://gry.onet.pl/28061,1456072,artykul.html
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Augustyn Surdyk » Wt gru 11, 2007 4:36 pm

Mniej krwi w No More Heroes
(11-12-2007)

Europejska wersja gry No More Heroes zostanie pozbawiona krwawych scen.
Informacja ta może o tyle dziwić, że to zazwyczaj na rynek amerykański trafiały ocenzurowane wersje brutalnych gier, podczas gdy Europa była bardziej liberalna. Jednak w przypadku najnowszej produkcji studia Suda 51 będzie zupełnie odwrotnie, gdyż to właśnie amerykańska wersja No More Heroes pozostanie bez zmian. Złagodzona zostanie natomiast wersja gry, która trafi na Stary Kontynent.

Rising Star Games, wydawca tej produkcji zdecydował, iż w wersji PAL krew zostanie zastąpiona czarną farbą.

Producenci i dystrybutorzy nauczeni doświadczeniem innej brutalnej gry - Manhunt 2, nie chcą ryzykować kolejnej afery i tworzyć złej atmosfery wobec No More Heroes.

Źródło: http://gry.onet.pl/1656272,,Mniej_krwi_ ... omosc.html
Augustyn Surdyk
Badacz Gier
 
Posty: 1177
Dołączył(a): Wt sty 18, 2005 10:21 am
Lokalizacja: Poznań

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Dyskusje o grach komputerowych

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości

cron